“Ak nie mcm ank h4ram je”. Sbulan abg dihalau sbb mcuri. Bila jd mcm nie, teruk ayah disalahkn. Rupanya sbb bend nie abg pergi.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah. ayah selalu marah-marah aku..buat aku macam anak h4ram je” itu kata-kata yang selalu aruwah abang ungkapkan.. sungguh tak sanggup aku nak ungkapkan kisah yang bagi aku paling ng3ri dalam hidup ni..

Mak adalah orang yang tak pernah mennggalkan aruwah abang saat dia suka,dan duka. Saat semua orang bencikan aruwah abang..mak adalah seorang insan yang tetap sayangkan abang..saat ayah marah-marah abang..halau abang,,mak adalah orang yang selalu pertahankan abang..

aku tahu abang ambil ddah sebab ayah selalu pr3ssure dia..dan aku jugak tak salahkan ayah..ayah mana yang tak nak yang terbaik untuk anaknya..ayah nak abang berhenti ambil ddah..cuma cara dia salah..dia rasa bila guna kekasaran abang akan berhenti.. tapi salah sebenarnya dengan kekasaran membuat abang jadi lebih agr3sif…

suatu hari abang, mencuri barang ayah, ayah halau dia lagi..aku pon dah tak terkira berapa kali dia curi barang ayah..berapa kali dia kena halau dengan ayah..aku pon dah tak terkira.. selalu kalau ayah halau abang.. mak aku buat muka kat ayah..m0gok tak nak makan.. paling lama seminggu ayah suruh dah adik aku call abang suruh dia balik…

tapi kali ni ayah aku macam marah betol sampai sebulan ayah aku tak bagi dia balik..
kesian abang… tapi tak boleh nak salahkan ayah jugak..ayah siap carikan dia keja..dia tak pergi kerja..tak pe lagi..ayah beli perkakas bengkel moto..bagi dia buat bengkel moto…dia pemurah sangat buat free je kat kawan-kawan dia..

nie la baiknya abang aku..kalau dia ada duit dia tak pernah berkira…kalau dia boleh berkhidmat kat orang..orang tak bagi duit pon tak pe..kekadang geram jugak dengan perangai dia tu..dia pulak susah nak kata ‘TAK’ kat orang..sebab tu lah dia buat kerja.. tapi tak ada duit..orang peralatkan dia..

okeyhh back to the story..dalam masa sebulan tu abang curi-curi balik rumah.. balik makan.. balik minum..balik mintak duit kat mak aku, balik mandi semua..korang tahu tak dalam masa sebulan nie dia dok mana ?? tu reban kambing tu,,rumah dia sebulan nie.. dalam sebulan nie jugak mak aku terpaksa bagi dia sehari 20 ringgit..

abang aku kaki makan..kalau kat rumah..kau beli pape makanan..kerepek ke..maggi ke.. buah-buahan ke..kalau kau tak ambil sorok.. alamatnya tak merasa la kau…malam-malam orang tidur..pukul 2 pagi dengar dia bekerja kat dapur..sebab kalau dia masak awal-awal ada ayah aku..dia takut ayah aku bebel kat dia..

sebab ayah pulak pantang nampak muka abang je..msti ada yng tak kena..so malam-malam la dia bekerja…nie sebulan dia kena halau nie dia makan apa..? mesti lapoorrrr la kan.. bila hari ayah aku tak kerja dia tak boleh balik la.. kau tahu mak aku baru nak makan nasik.. abang call ” makk..orang laparrr..

tak makan apa lagi ni…” kalau kau jadi mak.. ape perasaan kau ..anak kau call cakap laporr.. kau rase kau boleh telan lagi nasik tu..?? mak aku?? memang tak la..sebulan mak aku menangis je…ayah aku keje dia suruh report polis..kata dia..kami dah tak boleh jaga abang..setiap hari ayah ade je yang tak kena, asyik marah je mak aku tu..

ayah asyik suruh adik aku call abang..cakap kalau dia tak bagi barang ayah balik..suruh dia datang ambil baju dia semua..mngkin ayah marah sangat mak asyik membela abang..ayah bakar baju abang..banyak jugak baju abang terbakar..mak tak mampu kata apa-apa..mampu menangis je…

kang menjawab makan penampor pulok..malam tu dia tak berani balik..dia takut ayah pkul dia..esok tu..abang balik..dia menangis kat mak..dia cakap..” anak orang lain pon jahat jugak..dorang lg jahat..r0mpak rumah org.. r0mpak bank..r4gut orang..tapi ayah dorang tak de pon bakar-bakar baju dorang mcm nie..ayah tu tak pernah sayang aku..

aku ambik ddah nie sebab aku tak pernah dapat kasih sayang ayah..” abang nangis waktu tu..” mak cakap abang sabar la..nanti mak beli baju lain..la nie abang pakai hat mana ada dulu..” petang tu..abang ket4gih ddah mungkin..dia mntak mak aku duit..mak mana nak ada duit..

asyik bagi dia je..shri 20 ringgit..klau kaya tak pe la jugak..dalam bising2 mak aku bagi tapi mak aku macam baling duit tu atas meja..mak aku bebel2..dia macam hangin la.. dia meluru kat mak aku..dia tarik tangan mak aku..mak aku ingat dia nak pkul mak aku..tapi sebenarnya dia nak bagi balik duit tu kat tangan mak..

bising2 jgk la..mcm org gduh ..dengar sampai ke rumah jiran jugak la.. pastu dia keluar gitu je… malam tu dia call pulak mak aku mntak makan..mak aku suruh anak jiran tolong hantarkan kat dia…jahat macam mana pon..anak kan….

esok pagi tu..dengar bising-bising..rupanya barang ayah aku hilang lagi..kali nie ape benda tah hilang..banyak kot..barang bengkel tu la..mahai-mahai woiii…ayah aku tak pandang sapa dah.. dalam kepala otak dia.. mesti abang aku lah yang ambik..tapi kami tak kata dia yang ambik..dia kalau curi pon tak da benda besar-besar gitu..

paling besar pon duit 500 je..ayah pergi cari dia pagi tu kat reban kambing tu..dia tak ada..cari merata tempat dia tak ada.. maksudnya memang dia curi la..pastu ayah pergi kerja..balik tu ayah bising2,ayah cakap kami tak bagi tau selama nie dia balik, kelmarin dia balik bising2 mntak duit tu pon kami tak bagi tau..

ayah meng4muk la malam tu..siap halau mak ngan adik aku lagi..dia cakap mak ngan adik aku sebelahkan abang aku..mencuri gitu pon still nak menyebelah lagi… ayah meng4muk sampai nak lastik mak aku dengan batu..byng kan wktu tu mak aku sakit kot…malam tu jugak ayh suruh call abang hantar balik barang dia..kalau tak ayah aku nak pkul mak aku..

yela kan selama nie mak aku selalu menyebelahi abng., aku call abang..” abang,, hantar balik barang ayah..tengok ayah nak pkul mak nie..” abang cuma cakap ” aku tak ambikkk” terus dia off handphone… malam tu jugak mak aku pergi buat report suruh polis datang ambil dia..

kami dah tak ada jalan lain dah…tak nak dia kena j4il..disamping tu jugak tak nak ayah bising-bising..marah-marah mak..mak dah la sakit.. besok tu..kakak aku balik .. kitaorang bncang la..nak buat macam mana sekarang nie..sebab abang balik baru nie pon tengok dia macam dah wenggg je…

kami takut dia g1la sebab ddah..kami sayang dia g1la kot..satu-satunya abang,,satu-satunya anak lelaki..dh berbincang-bincang…sebulat suara nak serahkan dia kat polis.. tapi kena pujuk dia balik rumah dulu.. malam tu kakak aku pergi panggil dia balik..mula-mula kami cakap nak bawak dia pergi pusat pemulihan…

kau tahu dia merayu-rayu..dia tak nak pergi.. dia kata dia sanggup m4ti..kalau kena pergi penj4ra…kami tak sanggup tengok dia dalam j4il..tapi kami boleh buat apa.. ayah asyik bising je…aku rasa str3ss g1la kot dok rumah waktu tu..malam dia balik tu ayah cakap kat dia ” aku boleh bagi kau balik..

tapi kau tinggal binatang tu (ddah) selagi kau tak tinggal binatang kau jangan panggil aku ayah” nampak abang macam terluka..tapi dia bersungguh cakap nak tinggal ddah tu.. dia janji dengan kami sungguh-sungguh..esok pagi..polis datang…dia dah lari siap..guna tingkap bilik dia..

masalahnya kami tak tahu pon yang dia potong besi tingkap nakko tu…kami pergi balai balik,, merayu-rayu suruh dia ambil abang.. sebab tengok abang macam dah teruk sangat je..kurus kering…macam pen4gih ddah dalam tv tu..tak snggup tengok..sampai-sampai polis cakap kurang ajarr..

aku ingat lagi muka polis pompuan kurang ajar tu…sampai m4ti aku takkan lupa..boleh m4ki-m4ki mak aku… besok tu abng balik..kami janji tak mau j4ilkan dia..so kami putuskan bawak dia ke AADK (Agensi 4nti Ddah Kebangsaan).. masa di AADK tu dia diberi kaunseling oleh encik tu..kat dalam aku temankan dia dengan ayah..

kau tahu kata dia ” encik, saya pon nak jadi macam encik..nak hidup macam orang biasa.. saya sayang adik-adik saya..saya pon nak rasa kasih sayang macam adik-adik saya..saya pon lindung adik-adik saya macam abang-abang lain jugak..” kami bagi dia peluang terakhir.. dia happy sangat..

muka dia ceria…aku tnggu dengan dia masa buat appointment next time punya tarikh dia kena datang lagi tu..aku ckap” abang nanti balik cuci sikit muka tu nampak kotor sangat..berjerawat penuh..” alhamdulillah balik tu ayah pon cakap berbaik ngan dia..layan baik-baik..makan sesama..happy sangat rasa..

esok pagi tu dia cakap kat mak..dia nak nikah ngan girlfriend dia tu…( aku tak suka pompuan tu, tapi memandangkan abng aku sayang dia g1la…aku pon iyakan jela kat mak) cakap sabtu nanti pergi daftar kursus nikah..nak pergi sekli dengan aku la..tup tup..pukul 5 gitu mak call..cakap abang meng4muk pulak..

haa sudah..bakpe pulokkk..mak cakap dia meng4muk kat girlfriend dia ..call dri pagi td tak angkat. aku tengah kerja..balik nnti aku tengok..mak aku takut ke dia..ye la dia kan nak berhenti ddah..kesan ket4gih tu still ada..takut dia meng4muk ke mak aku pulak..so mak aku pon keluar la pergi rumah mak sedara kat belakang rumah…

petang tu aku balik kerja…aku masuk ke terus pi tandas..rancang nya nak pergi beli baju baru untuk dia,, sebab dia nak pergi AADK tak ada baju…aku pon nak msuk bilik, nak tukar baju… tengok ada tali besar yang ayah aku buat ikat pokok kat depan pintu bilik aku..melirik ke bilik abang… aku ikut arah tali tu…

“ALLAHHHHHH” Tu yang mampu aku cakap…abang tergantung tak berny4wa lagi..abang kandung aku pergi buat selama-lamanya…semua orang menyalahkan ayah..bagi aku tidak..ayah tak bersalah..ayah cuma nak yang terbaik untuk dia… aku yang pertama kali tengok dia tergantung..aku yang turut mandikan jen4zah abang..

aku yang turut kafankan jen4zah abang dalam bilik mayt hospital..suatu yang luar biasa aku lihat…wajah abang tersenyum.. demi Allah, aku, kakak dan pak cik yg memandikan jen4zah itu menjadi saksi..urusan pengebumiannya mudah sangat…abang sepupu yang menurunkan abang ke liang lahad cerita kan pada mak…

aruwah abang ringan sangat… kami tanya ustaz..selesai urusan dia macam jenzah biasa…apa yang berlaku saat sakaratul m4ut dia..hanya dia dan Allah yang tahu.. sekarang bilik tempat dia gntungkan diri..kami buat bilik solat,,sape yang datang rumah kami..solat di bilik tu…

dulu mak ayah aku tak pernah solat..sekarang masuk waktu je terus solat… abang..terima kasih kerna pergi dengan mengembalikan mak ayah kepada fitrah.. kami sayang abang selamanya… Al-Fatihah buat aruwah Abang… – ciksebarcinta

Reaksi warganet

Siti fairus – part akhir skali bru nmpk punca mslh semua.. “dulu mak ayah ak x solat”..tiang agama xdijaga mcm mne hdup nk berkat d dirahmati. huhu. alhamdulillah, mereka dh insaf.. kuasa Allah..

Ezzan mamat – Cba kita sndr berada pd situasi pen4gih tu mcm mn.. belum diuji seteruk dia kita xlayak nk mhukum..bkn semua penagih jahat.adakalanya yg tlalu syg famili cma mereka masih xmampu nk melawn ket4gihan dan kembali pd realiti. mereka perlukan sokongan..

setiap org punyai tahap kesabaran masing2.. ayah confessor pn dh lakukan yg tbaik utk anknya..kes gntung diri tu pn belum tentu jd kes bnuh diri dcc Allah sbb kita xtau apa yg blaku sesungguhNya..sy pn ade rakan pen4gih yg m4ti akibat sakt slps tlibat dgn ddah tp myatnya jg ajaib..

elok mcm m4yat org baik2.. biarlah Allah je yg menilai mereka.saya doakan aruwah abg awk sentiasa tenang di sana ..insyaAllah

Bella mohd – orang selalu judge kalo m4ti jumaat, m4ti kat masjid orang tu baik. kalau mati kat club, kat tempat-tempat set4n melepak, jahat. sebenarnya kita tak tahu. kita tak tahu hubungan dia dengan Allah. Jadi marilah kita amalkan sikap, jangan suka menilai tak tentu hala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Comments

No comments to show.