Xtahn dsindir ak minta cerrai. 5thn mjanda tiba2 ex suami dan mertua dtg merayu minta kmbali. Mnngis suami tgglkn rmh.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah. Asalamualaikum, harap admin sudi siarkan, kisah hidup saya, 6 tahun kahwin dan ada 3 orang anak. Dulu saya pernah bekerja tapi bila anak dah ramai saya berhenti kerja atas alasan anak – anak akan lebih terjaga.

Awal – awal saya berhenti kerja hari – hari saya kena sindir kena h1na sebab tak kerja, seolah – olah saya membebankan suami. Pant4ng salah sikit saya dih1na dim4ki hanya disebabkn saya suri rumah. Dulu saya memang tak pandai meIawan memang takut untuk meIawan setiap kali dim4ki dih1na saya hanya diam dan hanya mampu menangis dan menangis.

Tiap kali balik rumah mak mentua saya akan dis1ndir, tak kerja tapi melawa je tahu, dok menghabiskan duit laki je. Saya diam tak pernah langsung nak menjawab, takut di cop derh4ka. Bila saya tak meIawa suami pulak yang akan h1na saya dok rumah tak kerja pun serabai je tak reti nak melawa.

Hinggalah anak saya dah masuk sekolah, tinggal saya dengan si kecik berdua. Saya terfikir untuk cari duit dengan masa yang terluang. Sambil – sambil baring menyusukan anak tu la masa terluang saya, saya g00gle macam – macam pekerjaan dari rumah, saya google macam – macam group baby sitter.

Alhamdulillah akhirnya saya dapat 2 orang anak asuhan, dengan gaji RM600 sebulan saya simpan. Hampir 2 tahun saya mengasuh dengan duit simpanan yang ada saya ambik lesen kereta. Dapat je lesen saya mintak mak saya kereta buruk yang arw4h ayah saya tinggal.

Kereta datsun dulu – dulu punya tu, dengan kereta tu la saya ulang alik ambik dan hantar anak ke sekolah. Satu hari saya jumpa 1 page masakan dan kuih muih kat fb, terdetik di hati saya untuk belajar. Alhamdulillah berkat usaha saya tuhan permudahkn segala urusan saya walaupun saya tak tahu langsung bab kuih muih.

hari demi hari saya mencuba. Kata orang usaha tangga kejayaan, dah mahir buat kuih saya cari jalan macam mana saya nak berniaga dengan anak kecik, dengan anak sekolah, dengan anak asuhan, penat Allah je tahu. Setiap pagi lepas hantar anak sekolah saya merayau pusing segenap kampung,

Kadang sampai ke pekan dengan 3 orang anak kecik cari kedai untuk letak kuih muih. Alhamdulillah penat lelah saya tuhan baIas dengan sebesar – besar hikmah. Walaupun setiap saat, setiap hari saya dih1na dan dik3ji, melawa berjalan sana sini dengan kereta buruk menghabiskan duit laki.

sikit pun saya tak bagi tahu apa yang saya buat, sebab saya yakin satu hari nanti dorang akan tahu sendiri termasuk suami saya. Hampir 5 tahun saya bertungkus lumus sorang diri buat segala benda walaupun ada laki, tapi saya tak kisah demi anak – anak.

Satu hari suami ajak saya balik rumah mak dia yang dah lama saya tak jejak, sampai – sampai je mak mentua sound saya perempuan jaIang. Laki cari duit kau ke hulu ke hilir cari jantan, dengan tak di sangka – sangka saya yang selama ni selembut – lembut manusia dah hilang sabar.

Saya bangkitkan segala m4ki h1na dia pada saya selama ni, akhir sekali saya cakap kalau kau dah benci sangat dengan aku, kau suruh anak kau cerraikan aku sekarang jugak. Dengan senang Suami lepaskan saya depan mak mertua dan alhamdulillah tak ada setitik pun air mata saya jatuh sebab hati saya dah kematu.

Tak ada ape yang perlu saya risau, saya dah ada simpanan, tentang anak – anak, saya yakin saya boleh besarkan anak – anak dengan kasih sayang walaupun tak ade ayah. Sekarang dah 5tahun saya menjanda, bukan takde hati nak cari pengganti tapi saya dah serik, baik saya hidup macam ni dengan anak – anak.

Sekarang saya dah mampu beli rumah walaupun kecik, kereta baru walaupn tak mewah dengan hasil jual kuih. Baru – baru ni bekas suami ada datang jumpa anak – anak yang dah bertahun tak jengah. Katanya nak balik pada saya sebab kesiankan anak – anak, bertahun tak jengah, nafkah 1 sen tak pernah bagi.

dah nampak kami hidup senang baru nak kesiankan anak. Memang tak ade la saya layan, saya cakap anak aku cukup bahagia cukup segala – galanya walaupun tak ada ayah dan anak aku tak perIukan ayah macam kau. Dia balik dengan menangis simpati, selang beberapa hari dia datang lagi dengan mak dia merayu bagai nak g1Ia.

Dari dalam rumah saya s0und pergi ber4mbus la aku tak kenal kau siapa, terus saya tutup pintu. Korang jangan kata saya somb0ng sebab dah kaya, bertahun – tahun saya kena m4ki, h1na, bertahun – tahun saya berendam air mata.

Sekarang hati saya dah betul – betul tak boleh terima. Dari saya kahwin sampai beranak 3, satu pun tak ade kebaikan dorang pada saya sebagai isteri dan menantu. Mungkin itu yang buat hati saya jadi kematu. Alhamdulillah sekarang saya bahagia dengan anak – anak. Doakan saya kekal bahagia sampai akhir hayat ye.

Banyak post – post yang saya baca, kena m4ki kena h1na sep4k teraj4ng setiap hari tapi tetap setia sebab anak, kesian anak tak ada bapak. Tolonglah kaum HAWA, jangan jadi lemah, jangan serahkan sebulat -bulat pada takdir. Usaha selagi mampu, isteri untuk dibeIai disayang bukan untuk dis4kiti.

Jangan jadikan anak sebagai alasan untuk terus bertahan. Suami yang tak kerja, yang culas sediakan barang dapur, isteri jangan manjakan dan jangan bagi muka. Ada yang suami tak kerja sampaikan duit rok0k pun mintak isteri.

Allahu, tak tahu saya nak cakap, maaf ye admin karangan panjang lebar. Terima kasih kalau ada yang sudi baca smpai habis, pesanan dari hawa untuk kaum hawa.

Komen Warganet

Indah kamliah – Bagus cara awak tu. Nmpk mmg kasar. Tp itu yg sebaiknya. Kadang manusia ni pelik. Kita layan baik. Diaorg naik tocang ambik kesempatan. Kita pulak yg pening kepala layan karenah org tu. Elok awak tegas ckit. Biaq depa tau. Yg awak bukan wanita yg blh dipijak2.

Biaq lah org nk kata apa. Bukan org bg awak n ank2 mkn. Org tau komplen ja. Pandai depa ni. Tgk org semang ckit nk tumpang. Elok jd bini buat blk perangai lama. Sampai bila nk hadap manusia mcmtu. Lg stress.

Raiszal hana – kena ingat, kita ne menantu. walau kita baik mcm mana pon, kita tetap org luar, kita bukan d4rah daging dia & kita bukan sebahagian dari keluarga dia. mak bapak kandung tak kan sama dgn mertua. Alhamdulillah awak berjaya keluar dari keluarga yg t0xic tu

Yan rahman – Saya pun sama, hati dah kematu. Dari berlaki tapi per4ngai sebijik macam hantu, ipar duai plak memandang kite ni serong selalu, baik aku beramb0s angkat kaki. Nafkah anak, nafkah cucu langsung tak ada nak kasi, elok je anak – anak saya membesar depan mata saya sendiri.

Tak pernah lagi anak – anak kebulur tak makan. Insyaallah, Allah akan tolong kita, abaikan perkara yang membuatkan kita d3rita. Bahagiakan diri kita dengan cara kita sendiri. Insyaallah akan bahagia.

Normala Md Fadzil – Baru hari ni saya baca luahan hati wanita yang hebat. Tak ada la hari – hari dok baca cita bini kena d3ra, g4duh dan kena m4ki dengan mertua. Laki tak bagi duit dan laki curang. Mengadu punya mengadu dok tunggu juga laki tu.

Mana nasib nak berubah. Macam la tak ada laki dah tak boleh hidup. Apa pun nasib seseorang tak akan berubah kalau orang tu sendiri tak nak berubah. Semoga puan dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan. Amin..

Noor Fazilah Madris – Alhamdulillah, saya 7 tahun juga bertahan., akhirnya sampai sudah tahap kesabaran. Saya pilih untuk hidup dengan anak – anak saja. Nafkah culas, jadi bahan sep4k teraj4ng, akhirnya saya bebaskan diri dari itu semua.

SeIamatkan diri bersama anak. Tuhan permudahkan semua urusan, bisnes kuih kek menjadi, insyaallah dapat menampung kami 3 beranak. Semoga semua ibu – ibu tunggal terus kuat. Jangan jadi h4mba dengan lelaki yang tak tau menghargai.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Comments

No comments to show.