Masuk carwash aku tgur owner keta mewah nie. Apa rahsia dia bjaya. Bila dgr jwpn dia buat aku terdiam.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah. Lebih kurang jam 12.30 tengahari aku singgah di Car Wash area Kuantan. Berhentikan kereta, m4tikan enjin dan serahkan kunci kereta kepada budak cuci kereta. Nepal ke, Myanmar ke aku tak pasti.

Terlihat kereta parking sebelah kereta aku Chevrolet Camaro (Transformers) yang dalam kiraan harga bagi aku yang perminat supercar ini dalam harga RM400k pada permulaannya. Aku melangkah masuk ke bilik menunggu kaca. Pada perkiraan aku lebih baik duduk menunggu di dalam aircond, memandangkan cuaca agak panas.

Aku duduk dan memandang ke belakang dan menegur brother yang kebetulan sedang membaca. Aku agak buku-buku bermotivasi tinggi di tangannya. Aku pun bertanya, “Kereta bos ke tu?” Smart gller! Dia hanya menganguk sambil tersenyum… “Dari mana bos?” Dari Tun Hussien Onn katanya. Bisnes ke?

Consultant jawabnya. Oooh. “Consultant untuk pinjaman perniagaan dan penasihat kepada bank-bank di Malaysia”. “Waww”!!! Mesti best jawab hati aku. “Saya dah 30 tahun dalam bidang ini,” katanya. Aku tanya dia, “Macam mana ye jika saya mahu mengembangkan perniagaan yang ada kepada lebih besar dengan modal yang tak seberapa ada?”

Dia tersenyum dan katanya, “Saya nasihatkan guna apa yang kita ada tanpa membuat sebarang pinjaman bank. Apa yang ada, besarkan modal. Saya bermula dari kecil. Mula ada RM10k, kemudian RM20k, RM60k, RM80k, kemudian kepada RM100k, RM200k, RM400k dan RM800k. Cuba guna sumber yang ada untuk kegunaan perniagaan. Paling seronok jika dapat RM1 juta yang pertama.

Selepas itu untuk mendapat RM1 juta yang ke-2 terlalu mudah dan pantas,” katanya. Aku terdiam.. “Ramai orang susah datang berjumpa saya, mereka bertanya apa rahsia saya? Saya akan berkata, “Allah jadikan dunia ini untuk kita, kita dikurniakan akal, gunakan sebaik mungkin. Jujur dan jangan menipu.

Ramai yang tak yakin janji Allah sedangkan dia suruh berdoa, mintalah apa sahaja dan “pasti” akan ditunaikan. “Yang paling utama, kita kena bersihkan seluruhnya. Solat 5 waktu, duha jangan tinggal, bangun tahajud malam. Minta sungguh-sungguh. Pekerja saya, bila azan bergema, saya arahkan tinggalkan kerja ‘sekarang’. Tiada nilai 1 sen pun jika buat kerja waktu tu!

Allah panggil kita menghadap dia. Tapi kadang kala kita cakap, “Tunggu jap aku nak siapkan lagi 1 lagi!” Allah itu pencipta alam semesta. Kita boleh cakap pula pada dia macam tu?,” Dammm !! Tersentap aku.. Katanya lagi, “Ramai yang datang minta kerja. Soalan pertama saya tanya, “Awak solat tak 5 waktu?”

Jika ada master, degree , diploma atau bapak gajah sijil pun, jika tak solat saya tak akan terima. Ada yang datang nak suruh support buat pinjaman RM100k, RM1 juta, RM50 juta atau RM500 juta saya boleh tolong. Bagi kertas kerja pada saya, saya selidik dan sain serta recommend pada bank dan bank akan luluskan. Tetapi soalan pertama saya tanya dulu,

“Awak solat tak 5 waktu? Jika tidak, awak balik saja,” katanya. Ada yang berkata, “Abang tu bawa ‘Transformers’ pergi masjid”. Jika saya, bawa Kancil je. Katanya, “Kereta itu milik Allah. Dia bagi pinjam je tu. Apa salahya saya bawak dia pergi menghadap Allah? Hati niat kena betul, jangan niat nak menunjuk-nunjuk.

Niatkan nak cepat menghadap Allah, nak memotivasikan orang lain supaya lebih rajin berusaha. Kereta itu saya beli hampir RM700k import. Di atas jalan raya Malaysia cuma ada 2 biji je orang pakai. Saya bukan tak mahu Ferrari atau Lamb0rgini. Sebab ekzos dia bising. Kereta Chevrolet Mustang ini lagi laju dari Ferr4ri atau Lamb0rgini.

Kereta ini 6.2CC. Ferr4ri dan Lamb0rgini baru 4.8CC. 10% dari pendapatan saya tetap untuk anak yatim, fakir miskin. Niat apa yang kita ada untuk manfaat pada orang lain. Kereta itu cuma besi yang diisi enjin, dituang minyak. Start dan berjalanlah dia. Jika kita ukur panjangnya pun dah tak muat masuk kubur”.

Satu lagi pesan saya. “Berkawan”, kita yang perlu pilih. Pilih orang yang boleh membawa kita kepada kebaikan di dunia dan yang paling utama, Akhirat. Dunia ini pinjaman. Carilah pinjaman yang terbaik disini. Untuk kekayaan sebenar di sana. Waah !!! hebat g1ler bila berjumpa somebody.

InsyaAllah, kata-katanya dan pengalaman beliau sangat-sangat membantu. Sampaikan…
Selalu kita akn tanya apa rahsia utk kaya.. tapi kita lupa utk jaga hubungan dgn Yang Maha Kaya. Peringat utk diri sendiri dan kawan2 yg bakal kaya. Saya mohon kepada gadis-gadis dan juga para abang-abang, adik-adik, baca post ni sampai habis.

Saat memandang kain sempit mu, seluar ketat mu, baju sendat mu, tudung singkat mu, solat dan ibadahmu. Aku ingin sekali menegurmu. Namun. Sering saja terkaku. Rasa tak mampu. Kerana merasa diri bukanlah insan yang terbaik untuk menegur. Jauh di sudut hati terasa bimbang.

Aku bimbang di akhirat kelak. Kau akan mempersoalkan aku. “Kau sahabat aku. Kenapa kau tak tegur aku dulu? Kau memang sengaja nak aku ke ner4ka kan? Kau sengaja nak bahagia masuk syurga sendirian kan? Aku kurang ilmu agama. Tapi kau tinggi ilmu agama. Mana ajaran agama kau tu? Kenapa kau tak guna untuk bantu aku? Kau tunggulah di akhirat kelak.

Aku akan tarik kau masuk ner4ka sebab kau tak tegur aku.” AllahuAkhbar. Sahabat. Begini lah cara aku menegur mu. Dengan post kecil ini. Hari ini. Sekurang – kurangnya. Bila aku di soal Nya di akhirat nanti. Tentang apa yang aku lakukan untuk sahabatku. Aku boleh jawab bahawa. “Aku telah menegur mereka. Dengan post kecil ku ini. Dan dengan selemah-lemah iman ku.

Iaitu mendoakan mereka dari jauh. “Aamiin. KITA BERSAHABAT KERANA ALLAH S.W.T. Terima kasih tekun membaca, siapa kata rakyat Malaysia malas membaca. (Perkongsian Manfaat.) Kisah benar 21/02/2015

Reaksi warganet

Siti aminah – Terima kasih…. pengajaran utk diri sendiri juga…. kadang kala lalai dgn duniawi…..segala2nya allah punya.. Terima kasih allah.

Faiziyana – bagus,bijak mengarang,ilmu d timba, hidayah,rezki milikNya,jgn malu meminta, mintalah pada yg Mahakaya,Maha brkuasa.

Sabariah – Alhamdulillah…kesedaran untuk semua…hidayah milik Allah..moga kita terus istiqmah…yang baik dariNya juga..yang tak baik dari kita semua.

Sumber IIUM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Comments

No comments to show.