Suami bg alasan “hukm agama”. Duit gaji aku abis utk family dia. Tgamam bila mertua ckp isteri kerja atas ihsan suami.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah. Assalamualaikum kepada pembaca yang budiman. Namaku Melur Putih semestinya nama samaran. Cerita ini ringkas sahaja. Aku berpendapatan lagi tinggi dari suami bekerja di sektor swasta.

Alhamdulillah pekerjaan tidak terjejas dengan kobid nie. Suami bekerja di sektor awam sebagai staff sokongan. 2 biji kereta dan rumah aku yang bayar. Suami topup belanja sekolah anak – anak dan bil letrik, jalur lebar, air dan barang dapur. Masalah terbesar rumahtangga aku ialah orang ketiga. Jangan salah faham, orang ketiga tak semestinya perempuan.

Orang ketiga ialah keluarga mertua dan ipar duai. Disebabkan keluarga kami tiada masalah kewangan, keluarga suami mengharapkan anak dia 100%. Bila suami kene support family dia aku kene support family kecil. Tanggungjawab ini menyebabkan gaji bulanan habis dan aku langsung tak mampu nak hantar duit pada mak ayah aku kat kampung.

Bila ajak bincang, suami dan mertua menggunakan hukvm Islam. Anak perempuan tidak perlu bertanggungjawab pada keluarga. Anak lelaki perlu jaga kebajikan ibubapa dan saud4ra – saud4ra perempuan. Mereka sekeluarga menggunakan agama dengan mempergunakan aku 100%. Ibu mertua cakap aku bekerja atas ihsan suami, jadi aku kene bantu ekonomi keluarga.

Mertua suami isteri tidak bekerja. Adik beradik suami juga tidak bekerja. Ada yang masih bersekolah. Kadang – kadang aku str3ss kerana gaji habis tiada simpanan. Sedangkan suami boleh menyimpan dan labur pada keluarga. Jika aku minta nak pinjam duit, dia amatla kedekut 100 kali dari Haji Bakhil.

Tapi boleh pula mewahkan ibu bapa dan adik beradik. Bila cakap, macam biasa la. Guna hukvm agama. Oh Ya. Mereka sekeluarga bukan la alim pun. Mereka menggunakan agama ikut keselesaan mereka. Yang tidak menguntungkan mereka, mereka tak ikut pun. Solat pun tidak. Ibu bapa dan adik beradik suami tidak boleh susah.

Aku kene berdikari. Sampai s4kit demam pun ke hospitaI sendiri. Pernah aku tak dapat pergi kerja kerana kereta r0sak. Suami tak nak hantar kerana dia dah janji nak hantar adik dia ke mana entah. Adik dia tak reti berdikari. Aku kene cuti. Kadang – kadang aku terfikir, dia sayang aku atau duit gaji aku sebab aku tak rasa pun kasih sayang tu.

Dengan adik beradik dan ibu bapa cakap lemah lembut gemalai. Manja – manja. Nak makan apa, nak pergi mana semua sponser. Tapi untuk aku dan anak – anak kami tidak dilayan sebegitu. Sekarang, aku berkira – kira untuk tukar kerja dan pindah tempat lain yang sangat JAUH. Aku nak jual rumah. Jual 1 biji lagi kereta.

Biarlah suami berdikari pula. Biar dia menyewa rumah sendiri atau dia boleh pilih untuk tinggal dengan keluarga dia, jika dia nak berkahwin lain pun aku izinkan. kalau susah, minta la tolong adik beradik. Aku dah tawar hati. Suami yang terlalu sayangkan keluarga sendiri meIampau – Iampau memang meny4kitkan jiwa dan hati.

Kita pun tak redha. Jadi, tidak guna kita bersama par4sit. Mereka semua par4sit. Mohon warga fb dan para pembaca doakan aku dapat tukar kerja lain dan pindah jauh – jauh dari suami dan keluarga mertua. Aku dah tak ingin nak tengok mereka semua. Doakan aku murah rezeki. Semoga Allah permudahkan urusan aku.

Komen Warganet :

Huda yusoff – Wow.. Bab mcm mni pakai hukm pulak ya. Habis yg anak kau tak bagi nafkah kt isteri dan ank2 tu siap makan duit bini lagi tak nak ikut hukm ke?? Utk bujang2 yg belum kawen, baik lelaki atau prempuan, sila semak dulu latar belakang bakal psgn dan ahli keluarga dia sekali. Jgn la dekat dgn org mcm ni.

Dia nak hidup ank beranak dia je. Kita masuk dlm keluarga dia sebgai kuli batak je. Ni nasib baik kerja, kalau suri rumah je xde keje lgsung xtau la dia nk pkai hukm hakam mna pulak nk kerah tenaga si menantu tu.

Nur Asyh – Bercerrai / Suami mnnggal, alih2 kluarga kita juga yg akn disisi.. Jnis yg ambil ksempatan mcm tu, dikira suami tapi ada Tambahan lagi majikan yg jadikan anda sbgai hamba abdi dlm bentuk halal. Hak & hasil isteri mahu raih, tapi kbajikan ank istri tak di laksanakan. Sudah terang & bersuluh. Itu bukan suami/pemimpin/wali kpd anda dan anak2. Omokan halal ats lafaz & kertas semata.

Walhal, tujuan lain utk keselesaan sdri. Tak fhm. Apa maksud perkahwinan tapi perkongsian hya sblah pihak yg terhegeh2. Dah ibarat kuli tak btauliah.. Carilah bahagia di luar sana. Biarkan lah biawak itu hidup dgn jayanya dgn cara amalannya. Org lain tk mmpu mmbantu klau kita msh lagi sggup & rela tapi pda msa sama berkeluh kesah dgn nasib.

Row row – Hahaha xpayah nk salahkan mak mertua sis.. dua dua pun sama x belajar agama.. mak mertua x paham konsep tanggujbw sebb tu dia ckp mcm tu.. yg sis plak x taw benda tu x betul main ikut ja….pastu s4kit hati sendiri…patutnya sendiri kena ada knowledge dan taw Mana yg betul dlm agama… Bukan ikut ckp2 org..

buat Mana yg betul asalkan Tak aniaya org.. bg yg suka ka Tak ka.. terpulang… Sebb kite maknusia x sempurna dan xkn pernah mampu puaskan hati semua pihak.. janji sis buat yg betul dan terbaik.. yg lain berserah pada allah .. allah taw niat kite.

Siti Khadijah – Bila baca memang s4kit hati tapi salah kita juga kaum perempuan kalau gaji lagi besar dari suami jangan bagitahu semua gaji kita pada suami. Boleh nak tolong suami tapi hadkanlah, pakai istilah duit kita duit kita lah duit suami ada hak kita, kalau kita dari awal perkahwinan pun dah manjakan suami dengan tolong bayar itu ini.

Percayalah cakap saya, suami akan ambik ringan pasal tanggungjawab dia pada kita dan anak – anak. Jadi kaum wanita lepas ni berhati – hatilah, ramai je suami spesies ni, sepatutnya suami yang sediakan tempat tinggal, makan pakai minum anak isteri, jangan sampai suami naik lemak dan dia rasa duit dia boleh buat apa dia suka sampai tak dahulu kan anak bini dulu.

Ikut trutan nafkah isteri yang utama, sepatutnya, bukan main taram. Pasal soal tanggungjawab tu memang lah betol suami patut tanggungjawab pada mak ayah dia, tapi dia kena adil mak ayah mertua juga kena beri layanan yang sama sebab itu jugak mak dan ayah.

Iezaa zain – penat2 mak bapak lahir n besarkan anak sedap2 keluarga lain ambik n jadikan babu untuk sara hidup diorg sekeluarga.. sampai mak bapak sendiri xdpt langsung merasa hasil kerja anak tu. selamanya keluarga mertua tu makan hasil haram. syukur laa tt da tersedar awal.

tapi jgn sekarang je marah n nk betulkan keadaan. jgn nnt dipujuk, diugt terus lembik n balik2 pada cerita lama. menderit4 sampai ke tua laa gamaknya.

Sumber KRT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Comments

No comments to show.