Dlm tempoh btunang, sseorg hantr gambr aku dgn lelaki masa khusus. Peliknya siapa yg hantar.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah. Salam smua, saya dah berkhawin slama 4 tahun. Ada 2 orang anak. Saya nak mnta pendapat srmua, mubgkin cerita ini agak pnjang tapi saya cuba skip dan tak lari dari cerita sbenar.

Perkahwinan saya tak disukai oleh aruwah mak saya, tapi dia terpaksa terima sebab abah saya setuju. Sebelum kami kahwin dulu, Semasa kali pertama suami datang rumah nak knal fmily, abah saya trus suruh bincang pasal khwin sebab saya dan suami sdah knal dari kami umo 18. masa first time jumpa family tu umur 24 tahun.

memandangkan suami anak yatim piatu jadi sukar parents saya nak terima takut saya ditipu dengan lelaki tak bertanggungjawab (konon tak ade family). Bila kami rancang nak kahwin terus adik saya pon nak join sekali sebab niat bila share boleh jimat sikit. memandangkan bakal suami adik saya tu duduk setaman,

parents biras saya tu pun ambik suami saya jadi anak angkat dorang, kiranya dorang jadi wakil fmily sebelah lelaki untuk msok meminang sekali terus. Bila msa waktu bertunang tu suami bawak abang, kak dan mak tiri dia. Tu la first time saya jmpa fmily tiri dia.

Spatutnye saya dengan adik bernikah hari yang sama tapi mak tetiba kata orang tua2 ramai tak bagi adik-beradik nikah serentak kalau tidak nnti salah 1 tak kekal or sakit. Jadi nikah kami diawalkan kami nikah bulan 9 adik nikah sehari sebelum kenduri pada bulan 12. Kami bertunang dengan kenduri je serntak.

Semasa saya dalam suami dalam alam pertunangan tetiba ada seseorang hantar gambar saya dengan kawan lelaki masa plkn dengan suami masatu kami pelik siapa yang hntar tu? Suami tak kesah pun sebab masa ambk gambar tu dia pun ada sebab dia yang tangkap gambar tu.

Lepas tu, suami masa kerja tetiba excidn langgar belakang kereta seorang dato. Walaupun dato tu mengaku slah dia brek mengejut tapi suami tetap kena ganti rugi sebab lnggar belakang jadi duit simpanan untuk kawin dh hbis. Sehari sebelum nikah suami dan fmily tiri otw datang tetiba tyar kereta meletuup nasib tak jadi apa2.

Habis duit tukar tayar tggal brp ratus je.esoknya Alhamdullilah mjlis nikah lancar je, masa nak keluar dari surau tu tetiba mak saya tahan suami nak salam. saya pelik. Saya fikir mgkin mk dh redha. Esoknya suami balik KL sebab kna kerja tapi saya tak ikut. Lpas semggu brulah saya prgi KL.

Sebelum pg KL saya dh siap tempah kad kahwin,dewan,katering,dan aiskrim. Tapi tiba2 semuanya jadi bermasalah, terutama masalah duit. Company suami keja tak dapat byr gaji. Tertunggak 6bln. Duit suami jual rumah sparuh dia tranfer pd dia pn tak masok, duit asb tiba2 kne sekat,

bila disias4t semuanya sebab ad hutang dengan BNM. Jadi tak dapat nak bg duit hntran. Masa ni knduri dh dekat hari2 mak saya call. Tnya kad, dewan, katering & duit hntaran. Saya serabut,masa ni saya terpikir laki ak ni penipu macam fmily kata ke? pihak katering, smpi dtg rumah minta payment.

Kad kawen tiba snyap trpksa cri tmpt lain, aiskrim pn dok chat tnya bila nak byar. Dan macam2 lg jadi. Msa hari knduri tu memang suami tak dapat nak byr hntaran. Jadi mjlis tu ditanggung oleh adik-adik,biras, & abah saya. Memang malu sangat. Abah saya smpi meminjam dengan adik-beradik dia.

Lpastu, suami call fmily dia kta mjlis batal, memang saya trkjut dia kta macam tu. sebab dia tak keluar sesen duit jadi kami takmahu join. Tapi abah kta malu abah nnti sebab kt kad tulis 2 psangan jadi kami redha demi abah. 3 hari kmudian kami terus blik kg suami di utara. Masa dekat kg ni memang banyak bnda pelik jadi dan mak hari2 call tanpa miss.

masa ni saya betul2 tertekan. Saya depr3ssion. Berbrapa kli cuba bnh dirii. menangis hari2. Nak kerja ap pon tak boleh. Akaun suami dibekukan. saya terpaksa gadai brg kemas untuk kami terus bole mkn. Di kg ad beberapa orang tegur ada benda ikut suami. Ada dengan suami. Jadi kami pelik.

Walaupun suami sorang yang rajin tlong orang tapi tak ada sapa2 pn nak tlong kami bila dia mnta. Padahal kwan2 rapat sebelum ni walaupun ssah msti dorang tlong. Jadi suami pn ad jmpa beberapa ustaz, memang suami kena s4ntau dengan orang yang sed4rah dengan saya. benda ni buat bg nasib malang, dibenci orang,

kalau ad orang nak tlong orang tu pn akan dapat susah. Suami ada jugak pergi jmpa bmoh, bmoh puu kata dia tak dapat cuma ustaz dengan al-quran je bole. Walaupun dah rukyah berbrapa kali hilang skjap lepas tu datang balik. Sampi ustaz2 pun tak tau nak buat apa Dorang kata kna cri wali Allah minta doa dia.

Tak lama, 3 hari lpas saya bersalin mak saya mennggal. Walaupun sedih tapi saya rasa lega sangat2, rasa tenang je. Saya tak tahu kenapa kehidupan kami makin lama makin senang sikit. Rezeki pn makin banyak. 4 bulan kemudian abah saya kahwin dengan adik mak saya (janda anak 3).

duit kahwin abah minta dengan suami saya sebab tak bayar hutang hntaran dulu. Jadi suami bg. 1 hari ada kawan suami yang pndai dalam perubatan islam ni cuba berubat dan dia pun cakap benda yang sma macam ustaz2 cakap sebelum ni. Sebab suami dh geram sangat memikirkan masa depan anak2 dengan dia susah nak keja

dia minta hantr balik je benda tu tapi kawan dia kata kalau hantar pon s4ntau ni tetap ada tak hilang melainkan tuan yang hantr ni tarik balik. Tak apa, teruskan sebab nak tahu siapa yang buat. Rupa2nya, adik, mak, dan makcik saya (kakak abah) yang hntar. Kami tahu sebab abah call tanya suami balas balik ke?

adik saya munt4h d4rah hari2. Suami dia bawa jmpa ustas di kem, ustaz tu bagitau itu s1hir balas yang dia dah hantar pada orang tu. Lpas tu adik mengaku semuanya. Tapi dia kata dia ingat mak buat supaya kakak balik semula tu je. Hakikat sebnarnya mak saya dah hntar s4ntau ni lepas kami tunang lagi.

Sebab tu la banyak bnda pelik jadi. Lepas abah dah tahu benda ni, abah minta suami tarik balik yang dia balas tu sebab katanya suami kuat adik saya tak. Kesian dia sakit. Suami saya yang selama diam hormat dia memang hilang sabar. Terus suami saya blas habis tu sebab dia kuat memang layak la kena benda ni lama2.

Dia pn ada anak bini nak kena bela. Abah saya diam je. Lpas tu biras saya call suami katanya dia akan cuba cri ustaz yang bole tlong. Lepas tu suami blas, ustaz yang cuba ubatkan bini dia berjaya tak? Dia kta tak boleh.jadi macam mna nak tlong. Dia kata dia kne brtggungjwb sebab tu slah bini dia jadi dia akn usahakan.

Sebab saya dh tk tahan dengan, semua ni, saya doa dkat Allah, tunjukkan pada semua orang apa yang aku rasa. Terkurung dalam rumah sndarii selama 2 tahun lebih biar semua orang merasa. Lepas tu tiba2 kena pkp. Saya rsa doa saya mkbul. Tapi terdetik rasa brsalah pulak doa macam ni orang tak bersalah pun kene kurung skli.

Kmudian abah minta kami balik beraya sma tapi saya berdoa Ya Allah kan bagus jika raya tahun ni batal kne tunda tahun dpn. Haha tapi tetiba krjan tak bagi balik raya. Rsa doa dimkbulkn lg. Sebab pkp abah saya tak dapat bekerje jadi duit takad. Jadi abah mnta dengan suami duit tanpa pengetahuan saya.

Suami bagi bukan sedikit. Rm20k. Sebabnya tersilap tekan lebih 0. Tak sampai 3 bulan pun minta lagi. Kali ni suami bgtau saya,memang saya mngamuk. Saya cakap dekat suami yang gatal bagi buat apa. Kita pun menyimpan, jimat2 nak makan pun, ikat perut. Baju2 pn tak beli 2 tahun.

Sedap2 nak mnta2. lupa ke apa yang dorang cakap sebelum ni. Kita kene h1na seh1nanya. Walaupun tak bersalah. Suami boleh cakap macam mana pn tu tetap pak mertua dia,bapak saya jga. Dia tak bersalah. Dia tak tahu apa yang mak adik dengan kakak dia buat. Tapi saya tetap tak bg.

Tapi suami bankin juga sebab kesian dekat adik2 msih kecik dn sekolah. Saya tak bole kata apa2 dah. Lepas tu saya dapat tahu abah call lagi mnta duit, dan dia cakap dia ada bayar rm500 duit pnjman mara saya. rupa2nya suami bagi duit saya d3kat abh rm15k untuk byr duit pinjaman mara saya tu tapi abah tak nak bayar sebab dia nak sruh buat pengurangan dlu.

Tapi dah tak boleh buat sebab s4ntau ni, walaupun kerajaan bg kelonggaran dn pengurangan hutang tapi saya tak dapat nak pg byr dan buat pengurangan sebab santau ni macam2 benda menhalang. Memang saya marah suami sangat2. Knp tak tnya dulu saya. Dia diam je. Kalau boleh balik memang saya nak balik rumah tu, tapi sorng dirii je.

Suami dan anak tak boleh ikut sebab saya nak tahu ap yang sbenarnya family saya nak cakap tntg suami dn benda yang jadi ni. Dan saya nak ambk semua brg2 saya yang tggal kt rumah tu lpas saya tak nak ad ap2 dh dengan dorang. Anak pn saya tak akn bg sentuh. Abah tak penah call saya sntiasa call suami je.

Pelik jgak,knp? Dia takut?malu? Saya taktau. Tapi suami pn larang untuk saya balik sorang atau bercakap dengan fmily saya kalau dia tak ada. Sebab dia tahu memang saya tak akan cakap berlapik dah. Memang saya m4ki je. Saya bkn darii yang dulu. Saya berubah darii sorang yang hormat orang tua tak tinggi suara,

sentiasa patuh arahan tak melawan tapi jadi sebaliknye. Saya tak kira dah tua ke muda. saya melawan. Sudah banyak kli saya minta suami cerraikan saya sebab rsa bersalah fmily saya buat macam ni. Tapi dia taknak. Walaupun ramai perempuan ad yang sggup jadi bini no 2 tapi dia taknak walaupun saya tak kisah.

Saya takut kalau saya balik rumah nnti saya m4ki abah. Jadi anak derh4ka plak wlupun skit hati ni. Selain tu, saya takpercaya fmily sendirii dah. Saya takut kalau balik nnti anak2 saya sekali kene s4ntau. Saya cuba jauhkan dirii dari dorang tapi saya tak halang kalau abah vc nak tgk cucu dia. Tapi saya rsa tu smua lakonan je.

Entah la. Saya sekarang ni jadi seorang sentiasa -ve. Tak ada yang baik2. sentiasa curiga dengan orang. Kadang terfikir jugak kalau abah nak kami balik, abah kene keluarkan jasad mak dari kubr islam sebab dia mti dalam keadaan syr1k. Lpas tu bg tau semua sdara mara ap yang adik mak n kak dia buat kej4m ke saya?

Ap patut saya buat? Nak blik tapi kena berdepan dengan jiran2 yang pkir saya ni anak derh4ka sebab fitnah2 mak saya. Kne jeling, g0sip jiran2. Kalau boleh saya taknak fmily saya sentuh anak2 saya. walaupun kami suami istri dab mti lebih baik anak2 dihantar rumah anak yatim dari dijga oleh fmily saya.

Walaupun tak akan did3ra fizikal tapi mgkin dider4 ment4lnya. Saya rasa benci sangat2 dengan fmily saya. Jahat ke saya? Kalau saya dapat jmpa adik dengan makcik saya tu memang saya nak tabuh je. Kadang2 terbayang kalau jumpa nak je saya panggil dorang tu pompuan s1hir, pemfitnah, kemudian siksa dorang tapi taknak bg m4ti.

Entah la, macam orang takbetul dah ni. Mungkin sebab tu Allah takizinakn saya jmpa dorang sebab taknak saya jadi derhka kot. Saya memang takkn maafkan dosa dorang smpi kiamat. Sebab saya rsa saya pn takkn dapat msok syurga sebab ad hutang. Duit ad lebih dari ckup untuk byar tapi tak boleh.

Disebabkan kes ni adakah saya anak derh4ka? sebab dalam ceramah mna2 pun, anak yang hnya bunyi hah pn dh derhaka. parents tkut nak cakap dengan anak pun, anak jadi derh4ka, walaupun parent tu sqlah kita kene akui dia tetap betul. Tapi dalam kes saya ni saya derhaka ke? Jadi ap yang patut saya buat?

Saya memang tak dapat maafkan family saya. Saya benci mereka sangat2. Kalau saya dikategorikan anak derhaka, saya rasa sangat2 tak adil sebab mereka yang salah kami yang tggung akibatnya. Kej4mnya !!! Ap pendapat semua?

Reaksi warganet

Puan sufi nur – Sebenarnya kau pon dah kena s4ntau juga. Bukan setakat laki kau. Sbb benda2 ni mmg licik sgt. Yg pernah merasa mcm aku ni, mmg aku paham sgt sis. Mmg aku nampak betapa serabutnya ko. Cara dia, kau jangan balik lagi. Jauhkan diri dulu utk keselamatan. Tak derh4ka sbb kalau kita balik, hanya akan memburukkan keadaan.

Dan itu adalah mudarat kpd kedua2 belah pihak. Skrg, kau fokus family kau. Mmg. Mmg akan penat sgt. Dengan x de duit mana, hdup x macam org lain, tapi kalau laki bini boleh tolak ansur dan berusaha dekati Allah, sambil2 tu pegi buat rawaran Islam, in shaa Allah selamat.

Hazimah seman – Patutnyer kita ikut coth rasullah s.a.w.kejahatan manusia kita dgn kebaikan bukan kita jadi lebih teruk dari mrk.hidup nie byk dugaan dan cabaran memang sy akui tk kena memang kita sedap berckp , tapi jgn lupa selagi kita org islam , bsandarkan semua nie pd allah.

ikut rasa hati sakit ,mohon tt siram hati yg nak marah nie dgn solat,zikir ,doa.cayalah klau tt balas dgn kejahatan coth buang keluarga jiwa tt tk kemana pun malah lagi bertambah kusut.kedamaian dgn mohon keampunan dari allah

buat solat taubat moga hati menjadi tenang,bersih.doa moga roh ibu tt bersama para solihin.anggap perbuatan tu adalah kejahilan mrk pd waktu itu.

Azie azim – Mesti awk rsa sedih dan kecewa sgt kan..bilamana drah daging sendiri khianat pada awk..buat masa ni awk tak perlulah fikir psl family awk tu..tapi kesian jgk pada bapa awk..dia jadi mngsa keadaan. Dan awk tak perlu balik kg jika awk rasa belum bersedia..

cuma dgn bapa awk tu..awk minta maaflah kalau ada terkasar dgn dia. Jgnlah awk hukum org yawkg tak terlibat..kesian dorang. Dekatkn diri pada Allah..cari ketenangan diri. Fokus pada keluarga kecil awk. Yg lainĀ² tu awk tak perlu fikir…jgn sampai dendam makan diri awk sendiri.