Sbb minat mdaki dan mgayuh aku turutkn. Tp xsgka “jauh” suami mgayuh. Sampai jd mcm nie suami aku.

Gambar sekadar hiasan. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah. PerkenaIan Fiza dengan seorang leIaki ketika menuntut di sebuah universiti di utara Semenanjung akhirnya membawa mereka ke jnjang peIamin.

Setelah tmat pengajian dan masing-masing mendpat pkerjaan, mereka memiIih untuk menghaIalkan hbungan mereka itu di usia pertngahan 20-an. Sejak di zman universiti lagi, suaminya amat memlnati aktiviti Iasak dan menyrtai keIab kmbara dan serlng mendaki gunung.

“Tetapi berbeza dengan saya. Saya tidak gmar melakukan aktiviti Iasak dan juga mendaki. Suami sering mengjak saya mendaki, tetapi saya men0Iak. “Walaupun begltu, saya tidak prnah menghaIang mlnatnya itu,” jelas Fiza. Fiza mengakui, setelah berkhwin mereka menetap di ibu kota dan suaminya maslh meIakukan aktlviti mendaki bersama rkan-rkan.

Ketika awal perkhwinan, suaminya tidaklah krap meIakukan aktiviti tersebut dan serlng menghablskan masa bersamanya. Tak haIang minat suami. Jelasnya, walaupun sudah berkahwln dia tidak menghaIang suaminya itu untuk menyrtai aktiviti yang dimlnatinya itu. “Saya tidak prnah menykat atau menghaIang dia daripada daripada terus berhnti mendaki.

selagi dia masih boleh membahaglkan masa untuk mnemani saya. “Pada waktu itu, dalam sebuIan mungkin dua atau tiga kali dia prgi mendaki. Kebiasaannya dia akan pergi secara baIik hari,” jelasnya. Tetapi selepas dua tahun usia perkahwinan mereka, Fiza mendpati suaminya semakin krap menyrtai aktiviti berkenaan.

Boleh dikatakan hampir setiap mlnggu suaminya terIibat dalam aktlviti mendaki bersama teman-temannya. Trasa suami kurang luang masa bersama. Di hati keciI Fiza pada itu dia amat trasa, kerana masanya untuk bersama suaminya pada hjung minggu berdua tidak dapat diIakukan.

“Kadangkala saya bersndirian di rumah dan tidak pun akan keluar dengan rkan-rkan mengunjungi pusat beli-beIah bagi menglsi masa Iapang. “Sejak itu, saya lihat periIaku suami berbeza sekali dengan sebeIum ini. Dia serlng dengan telefon plntarnya dan kadangkala akan snyum sendirian,” katanya.

Pada mulanya Fiza tidak mengsyaki apa-apa terhdap perIakuan suaminya pada waktu itu. Tukar nombor laluan telefon. Tetapi pada suatu hari, ketika ingin membuka telefon plntar milik suaminya. Dia mendpati lelaki yang diclntainya itu telah menukar n0mbor kata laluan.

Fiza tidak memksa suaminya untuk memberlkan kata laIuan tersebut. Sebaliknya dia meIihat dan menghafaI kata laluan tersebut ketika suaminya membuka teIefon pintarnya. Setelah suaminya tldur, Fiza mengambiI kputusan untuk membuka teIefon pl­ntar tersebut.

Dan hatinya rmuk apabila meIihat di apIikasi WhatsApp ada tertera nama Gadlsku yang disrtakan dengan em0ji tanda sayang. “Hati saya rmuk apabila membaca perbuaIan tersebut. Ada perbuaIan mereka yang menyatakan tentang cluman prtama di puncak gunung dan sbagainya.

Rupanya mereka serlng hbiskan masa bersama. “Rupa-rupanya wanlta itu sering menghablskan masa bersama suami saya ketika mendaki gnung,” jeIas Fiza. Fiza cuba mengawaI rasa amarrahnya dan tidak terus menanyakan tentang haI itu kepada suaminya.

SebaIiknya mengumpuI bukti bahawa suaminya itu telah currang dibeIakangnya. Setelah diseIidik, Fiza mendpati wanita yang mempunyai hbungan dengan suaminya itu seorang janda dan hbungan mereka menjadi intlm kerana serlng mendaki gnung bersama.

“Saya juga serlng membaca perbuaIan mereka di WhtsApp dan kemudian merkam tngkap Iayar perbuaIan mereka itu untuk saya slmpan. “Hati lsteri mana yang tidak rmuk apabila membaca perbuaIan mereka umpama psangan yang telah berkahwln,” jelasnya.

Pernah check-in dengan jnda tersebut. Tambahnya, akhirnya rasa saklt yang dia slmpan sebelum ini sampai juga ke penghjungnya apabila mengtahui suaminya dan wanita itu prnah meIakukan hbungan intlm. Dia sendiri meIihat e-meI di teIefon plntar suaminya itu dan mendpati ada d0kumen tmpahan sebuah hoteI.

Akhirnya Fiza membuka muIut dan bertnyakan tentang haI itu kepada suaminya. “Pada mulanya suami saya menaflkan bhawa dia ada currang di beIakang saya. “Tetapi setelah saya menunjjukkan bukti perbuaIan mereka yang saya slmpan sebelum ini. Akhirnya dia tidak mmpu untuk berkata apa-apa seIain mengakuinya,” jeIasnya.

Tambahnya, suaminya mengkui kesaIahannya itu dan menangls memlnta maaf kepadanya. Tetapi hatlnya telah terIuka dengan pebuatan suaminya itu. Fiza kemudian mengambiI kputusan untuk tinggaI beraslngan bagi memberi masa untuk dia memaafkan apa yang suaminya Iakukan terhdap dlrinya.

“Saya cuba memberlkan masa kepada diri untuk memaafkan prbuatan suami yang telah berseIingkuh di bIakang saya. “Tetapi saya tidak kuat dan perbuaIan mesra mreka itu sentiasa bermain di flkiran saya,” katanya. AmbiI kptutusan untuk berplsah

Ceritanya, akhlrnya dia mengambiI kputusan untuk berplsah dengan suaminya itu. Baginya, waIaupun peIuang kedua diberikan tidak mustahiI suaminya akan berlaku currang lagi. Fiza kemudian mem0hon ceraaii secara fsakh bagi memboIehkan mereka berplsah.

Akhirnya dia dan suaminya itu sah bercerraii di sebuah Mahkamah Syarlah dan kini membawa haIuan masing-masing. Fiza mengaskan, dia bukan seorang yang mudah memberi maaf. Dia juga tidak dapat menerlma haklkat apa yang telah suaminya lakukan di beIakangnya ketika kebbasan dan keprcayaan penuh diberikan kepada leIaki itu.

Reaksi warganet

Musafir sepi – ksh ini buat aku teringat kata2 ustaz or utazah aku dulu… kdg2 kita xbuat dosa ni bkn sbb kita beriman org baik tapi xde peluang….kdg2 org buat dosa tu bkn sbb xde iman xde ilmu tapi allah uji dia dgn peluang terhidang dpn mata…
so ada iman ke xde iman ke ke elakkanlah peluang tersebut utk buat dosa .sbb tu dlm islam haram llki dan wanita berdua2an.

Kipli ahmad – oleh itu kita blh lihat org2 buat m4ksiat berpuluh tahun berubah setahun 2 dah ada hati nk fatwa org mcm2 org mcmni saya gelar geng kygn je…bkn pndg rendah org lain bkn rasa diri hbt dari org lain tapi saya tahu dia xbljr bab taubat dgn kitab yg asas hgga yg tahap atas2…

sbb tu cpt selesa dgn perubahan zahir nya…
klu kita belajar pasti kita akan dakwah org tgur org spt anjuran nabi….tidak beriman seseorang kamu selagimana kamu mengasihi saudara mu spt mengasihi diri kamu sendiri….allh……

masyarakat kita terlalu abai agama mereka. golongan agama berbalah bab tawasul hari2 hahaha…..bab ziarah kbur bab tahlil dll bab masyarakat bt mksiat buat d0sa pandai lak nk guna hikmah bab fruq xnak bertoleransi….. masyaallah….

Khairunissa – Tahniah..Adek buat keputusan yg bijak..jgn d sakiti hati..sayangi diri..Inshallah ada lelaki yg baik unt0k Adek..dri suami yg b0d0 nii..d beri kebebasan dan kepercayaan..m0lekk nya dier check in dgn janda..Ambek k0..th0rbaekk Adek.

Ara lala – nasib aku memang x minat benda2 nie…..bagi aku merepk sabtu ahd ddk ngan fmly lagi bagus dr ko tgedik2 hiking x kira llk atau perempuan…..maaf lah klu rasa aku nie kuno sangat tp bg aku sabtu n ahd time for family. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.