Dlm Kocek Ada RM50, Mlm Tu Ronda Ambik Angin Terlihat Seorg Wanita Dgn Stroller Dekat Tong Sampah.

Gambar sekadar hiasan. Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap bagi artikel ini. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah. Benarlah orang kata, pengalaman itu banyak mengajar kita. Lebih lebih lagi bila pengalaman itu ditimpa saat dalam kesusahan.

Baru baru ini, di sebuah laman face book, satu status ringkas yang dikongsikan telah menarik hampir 21 ribu tanda suka dan dikongsi oleh lebih 3 ribu pengguna. Status tersebut hanya berbunyi, Apa penalaman yang korang tak boleh lupa masa tak ada duit?

Menjengah di ruangan komen, ramai yang menitipkan pengalaman dan cerita mereka yang tersendiri dalam tempuhi situasi tersebut. Semestinya ada suka dan duka. Lihat antara nukilan dari mereka dibawah.

Komen1 – Pengalaman mendewasakan kita.

Masa ma abah masih ade kami semua tak berduit. Sekarang bila semua dah berduit boleh beli itu ini ma abah pergi selamanya. Kesal sebab tak dapat bawa ma abah pergi jalan jalan makan angin macam keluarga orang lain. Hargailah orang tua kalian sementara mereka masih ada dan sihat.

Komen2 – Masa nak bers4linkan anak sulung.

Pergi keje ada 5 ringgit je naik motor, dan dan tu lak pec4h air ketub4n macam macam fikir nak brsalin gaji dah habis byr hutang, saving takde memang rasa nak men4ngis tapi still tenang fikir yang baik baik.

Tawakal, akak ex ofismate tolong hanta pergi hospital sampai je kat park labour room tu dia hulur 100 ringggit “Nah ani, buat belanja”. Men4ngis beb. Sampai sekarang ingat. Mesej bos time tu lepas doc bagitau kena stay hospital la apa la, dia terus transfer 1k.

Syukur Ya Allah dari 5 ringgit je tawakal nak beran4k. Suami pun dah 700 jugak bos bagi. Dari tu la sediakan barang, bil dalam pantang apa patut. Syukur rezeki Allah beri. Banyak lagi pengalaman, tapi ini paling terkesan sampai sekarang ingat.

Komen3 – 2007. Masa tu tengah down habis.

Dalam pocket ada rm50 jee. Ronda amik angin malam dengan kereta burukk kancil 660. Buntu sangat. Sampai area kg pandan. Aku lagi sebak, nampak seorang perempuan dengan stroller, aku terus drive slow slow sebab one way. Sampai tepi aku nampak ada baby.

Aku terpandang dekat tong sampah besar. Ada lelaki tengah punggah sampah. Disebalik keses4kan aku tak de duit. Anak anak isteri aku kat rumah masih boleh tidor. Dia orang tengah malam laki bini cari nafkah kat tong sampah.

Aku reverse, bagi jee duit aku yang tak seberapa tu kat depa. Aku tengah sedihh, tapi lagi sedihh tengok dia orang. Ingatlaa susah macam mana pun, ada lagi yang lebih sus4h.

Komen4 – Balik rumah orang tua cakap nak pinjam duit.

Paling mem4lukan sebab baru2 alam perkahwinan. Alhamdullilah sekarang semakin hari semakin stabil. Sekarang tiap kali balik mesti mak abah hulur kat anak. Tapi itu duit anak, percaya setiap perkahwinan pasti ada rezeki yg Allah nak bagi tanpa duga. Begitu dengan rezeki anak pasti ada.

Komen5 – Masa arw4h anak aku men1nggal min.

Bukan tak ada duit tapi aku tak pernah lalui situasi macam tu. Tak sempat nak fikir cucukk duit. Aku akui tak pernah amik tau sebelum nie berapa kos kos pengurusan jen4zah. Dalam wallet aku masa tu ada rm40 jer.

Pertama masa nak bayar lepas selesai pengurusan jen4zah kawan kawan aku dah kolek duit awal awal tolong bayarkan. Then masa selesai kebummi arw4h anak aku pun kawan2 aku tolong selesai segala bayaran. Masa kat kuburr tu aku duduk 1 sudut agak jauh dr orang dan aku tengok langit min.

Yang aku ingat mulut aku cakap “terima kasih Ya Allah…” sambil n4ngis. Dia permudahkan segala urusan aku aritu min. Member aku datag pelukk dia cakap Allah hantar kami bantu ko sebab nak balas jasa ko banyak tolong kawan kawan sebelum nie. Menngis lagi aku min.

Itulah jelah kenangan terhebat bagi aku yang aku tak boleh lupa masa tak ada duit. Apa apa pun tawakal pada Allah. Allah Maha Kaya min.

Komen6 – Beberapa bulan lepas wife bers4lin anak sulong.

Terpaksa pindah rumah sebab tuan rumah naikkan Sewa mendadak. Modal saving bayar deposit rumah baru, rupanya kena scam. Sebab kalut siang kerja sampai 7 petang. Masa ada kurang seminggu. Last² date untuk keluar rumah dah sampai. Memang terpaksa keluar sebab dah ada penyewa baru nak masuk.

Mengalir air mata jantan dalam toilet fikirkan tempat berteduh untuk anak dan isteri. Alhamdulillah lepas Mandi tu ada nampak iklan rumah Sewa di fb. Call dan trus pindah malam tu jugak. Kereta tak de. Pindah semua dengan motor.

Dalam gembira dah dapat rumah, tetap mengalir air mata fikirkan isteri baru lepas pantang, anak lagi. Bawak Naik motor malam malam dalam 25km. Zaman bujang, takde duit tu normal. Rasa biasa je. Tapi bila dah berkeluarga, itu bukan lagi Benda normal.

Sekarang terulang lagi fasa kem1skinan selepas terpaksa berhenti kerja sebab c0vid. Bulan ke 9 isteri meng4ndungkan anak kedua, baru dapat kerja balik. Dugaan Allah buat keluarga kami. InsyaAllah dipermudahkan dan didatangkan rezeki.

Komen7 – Cerita 9 tahun dulu awal2 alam perkahwinan.

Terpaksa kongsi nasi lemak sebungkus dengan isteri selama sebulan untuk makan malam sementara menunggu gaji pertama. Tapi sekarang alhamdulillah rezeki tak putus tapi alhamdulillah pada Allah beri isteri yang baik bersabar hidup dengan aku.

Doa kan aku dengan keluarga aku selalu bahagia. Menahan lapar kami suami isteri. Anak2 suruh makan dulu. Anak tanya mak bapak tak makan ka? Saya cuma mampu jawab mak dan bapak masih kenyang. Baru berlaku juga sebelum pkp ari tu.

Komen8 – Cerita 4tahun dulu, jual basikal anak sebab takde duit nak makan.

Masa tu dia ternampak saya bagi basikal dia kat orang lain terus men4ngis. kenape dia ambik basikal kakak katanya. Kami suami istri mengalir laju je air mata ni tak terungkap dengan kata kata. Apa perasaan kami masa tu hanya tuhan yang tahu. Maafkan mami, keadaan mem4ksa syg. sekarang alhamdllah.

Itulah sedikit sebanyak pengalaman dari mereka yang berkongsi. Benarlah kata mereka, pengalaman itu mendewasakan. Selain dari kita dapat kenal hati budi insan yang rapat dengan kita, samada dia tinggalkan atau tempuhi kesusahan itu bersama.

Disamping itu, di hari yang mulia ini kita digalakkan untuk bersedekah. Apa pula pengalaman korang? Jangan lupa klik like dan share serta follow page bagi lebih cerita menarik viral dan semasa di hujung jari anda.

Kredit Siakap Keli via bicaradaily