Rindukan anak, lelaki positif c0vid19 pergi mghadap ilahi ketika brjalan kaki dari Johor ke Terengganu

Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap bagi artikel ini. Terima kasih kerana membaca artikel kami ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Begitulah satu posting yang dimuat naik oleh skuad pengurusan j3nazah Malaysia.Ikuti coretan yang begitu menyayat hati ini. ”Alhamdulillah, j3nazah Almarhum Mohd Haszlee bin Hashim selamat disemad1kan sebelum Zohor tadi di Tanah Perkvburan Islam Setali, Kuantan.”

“Arw4h disahkan p0sitif C0vid-19 setelah ditemui men1nggal dunia di tepi jalan menghala ke Muadzam Shah, Pahang ketika dia sedang berjalan kaki pulang ke rumahnya di Kuala Terengganu dari tempatnya di Segamat, Johor.”

”Oleh kerana terlalu rindukan anaknya di kampung, arw4h berk3ras juga untuk pulang walaupun dengan hanya berjalan kaki setelah sekian lama terp1sah dengan keluarganya semenjak PKP bermula.”

“Di pertengahan jalan, ada sumber memaklumkan kepada kami yang arw4h ada melintasi kawasan Sekatan Jalanraya (SJR) tempat anggota tersebut bertugas dan arw4h dilihat dalam keadaan l3mah tidak bermaya.”

”Atas ehsan mereka, arw4h diberikan makanan dan dinasihatkan untuk tidak meneruskan perjalanannya itu. Namun arw4h berk3ras juga untuk pulang berjalan kaki yang dimulakannya sejak pagi Jumaat, 08 Mei 2020 yang lepas.”

“Bimbang dgn kese1amatan dirinya, pihak waris meminta pihak berkuasa mengesan kedudukan arw4h setelah g4gal untuk dihubungi.”

”Sehinggalah arw4h ditemui telah men1nggal dunia di tepi jalan menghala ke Muadzam Shah pada tengahari Isnin, 11 Mei 2020.”

“Kakak arw4h yang menghubungi kami memaklumkan arw4h adiknya itu sangat bertanggungjawab pada keluarganya. Walaupun terk3jut dengan khabar berita kemat1an adiknya itu, dia dan keluarganya tetap r3dha dan menerima suratan takdir tersebut.”

”J3nazah dibawa dari Hospital Muadzam Shah ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan untuk urusan saringan C0vid-19.”

”Kami berada di Forensik HTAA, Kuantan seawal jam 9:00 pagi tadi. Saya diminta oleh Pegawai Perubatan di Unit Forensik berkenaan untuk memimpin bacaan doa sebelum prosedur dimulakan.”

”Urusan j3nazah dilakukan di bilik autopsi dengan cara menyapu debu tayyamum sebagaimana yang difatwakan oleh Majlis Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.”

”Setelah itu, j3nazah dikaf4nkan di atas 3 helai kain putih sebelum disolatkan j3nazahnya di situ juga. Ahli keluarganya hanya dapat melihat untuk peng3caman m4yat arw4h dari luar cermin jendela bilik autopsi sahaja.”

”J3nazah kemudiannya dibawa ke tanah perkvburan menggunakan Van J3nazah HTAA diiringi sebuah MPV PDRM, 2 buah van KKM dan Van SPJ5.”

”Cuaca ketika proses peng3bumian j3nazah agak panas setelah hujan yang turun sejak semalam mula berhenti.”

”Dalam keadaan memakai alat pelindung diri (PPE) yang lengkap satu badan, kami perlu mengambus tanah secara bergilir-gilir setelah j3nazah dimasukkan ke liang kuubur.”

”Ada beberapa kali saya mula p1tam kerana berasa terlalu l3mas berada dalam keadaan tersebut. Peluh mencurah-curah membasahi pakaian kami. Matahari berada tegak tepat di atas kepala kami.”

”Allahuakbar. Tidak terbayang betapa hebatnya barisan petugas hadapan yang memakai pakaian berkenaan seharian.”

“Setelah selesai, pihak KKM meny3mbur seluruh badan kami dengan cecair pembasmi kuman sebelum kami pulang semula ke Forensik HTAA untuk membersihkan diri.”

“Ketika alat pelindung diri (PPE) tersebut ditanggalkan satu persatu, saya melihat jari tangan dan kaki saya meng3cut dan ada luk4 kecil kerana memakai pakaian berkenaan dalam tempoh yang agak lama.”

”Walaubagaimanapun kami bersyukur kerana urusan fardhu kifayah tersebut berjaya juga disempurnakan. Alhamdulillah.”

”Pihak war1s mengucapkan terima kasih atas bantuan yang diberikan dalam menyempurnakan jas4d ahli keluarga mereka.“

“Terima kasih juga kami ucapkan kepada pihak Unit Forensik HTAA, Kuantan, pasukan PDRM & KKM, pihak Tanah Perkvburan Islam Setali, pasukan SPJM Negeri Pahang yang diketuai Hj. Yuseri dan semua yang terlibat dalam membantu menyempurnakan urusan j3nazah ini.”

”Sesungguhnya apa yang berlaku adalah kehendak Allah swt. Jika Allah swt menetapkan aj4l seseorang itu di sesuatu tempat, Allah pasti akan mendorongnya ke tempat tersebut walau dengan pelbagai cara sekalipun.”

”Begitulah situasinya dengan arw4h tersebut. Aja1nya memang telah ditetapkan di situ.”

“Oleh sebab itulah dia begitu nekad dengan keputusannya untuk berjalan kaki dari Segamat ke Kuala Terengganu walaupun jarak perjalanannya itu sejauh lebih 400 kilometer.”

”Semoga r0h Almarhum ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman dan beramal soleh & semoga ahli keluarganya redha dan tabah menerima ujian yang ditetapkan Allah ini. Aamiin”

”Rahsia kemat1an tiada siapa yang mengetahui. Ia kekal menjadi rahsia Allah swt terhadap sekalian makhluk-Nya.”tulisnya. Persoalannya, bersediakah kita menghadapi saat kemat1an itu?Tepuk dada tanyalah iman…”

komen warganet

kenapa dia balik berjalan kaki ya?dia takde transport nak balik kampungke? Mungkin dia terkena c0vid 19 tu dlm pjalanan kot. Sedihnya rasa..tak kesampaian sampai ke kampung..positif k0vid pulak..langsung anak bini tak dapat tengok arw4h..Allah..semoga anak isteri dan keluarganya diberi kekuatan dan arw4h diampunkan d0sa n ditempatkan dikalangan org beriman..aaminn

Smoga jd pngajaran buat kite smua..yg duk jauh tu mintak bersabar la..klu sygkn fmily kne kuatkn diri..jgn bertindak d luar kawalan..ni salah satu punca knp kerajaan x bg rentas negeri..kite xthu kite pembawa v1rus…klu merebak kne fmily lain lg la kesian..lbh2 lg org tua n kanak2..smoga roh arw4h d cucuri rhmat Allah swt..

Innalillahhiwaiinnailaihirojiun. Semoga roh Allah yarham ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Aamiin ya Allah. Lps ni kalau ada yg berjalan kaki nk blk kg jauh begitu, jgnlah dibenarkan. Kalau nk lps juga, tahan dan bantu htr balik kg atau tahan dan htr ke hospital berdekatan terlebih dahulu. Just my two cent.

Allahuakbar,hr tu dah sorang jln kaki balik Kelantan,arw4h ni pulak jln kaki balik Kuantan..tp tak kesampaian..Allah tu maha mengetahui..andainya arw4h sampai kg..jumpa ank isteri..emak ayah blh bayangkan.. v1rus merebak ke merata

Sumber : FB SPJ MALAYSIA

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.